Mixing in, Gili's en Lembongan - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu Mixing in, Gili's en Lembongan - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu

Mixing in, Gili's en Lembongan

Blijf op de hoogte en volg Stephan

16 November 2014 | Indonesië, Gianyar

De dag na mijn vorige blog stond vooral in het teken van Balinese ceremonies. In de ochtend gingen we naar de ceremonies rond een bruiloft. Een bijzondere ervaring, vooral omdat er van alles gebeurde, maar niks echt centraal. Zo gebeurde het bijvoorbeeld dat wij naar een Balinese dans zaten te kijken terwijl het aanstaande echtpaar ergens anders met een priester en de familie bezig was en weer ergens anders zaten mensen te eten. Hoewel de ceremonies niet echt te volgen waren, was het toch fijn om aanwezig te zijn op de bruiloft. De bruiloft was erg kleurrijk en de sfeer is heel ontspannen. Bijzonder is ook dat het heel normaal voor de Balinezen is dat genodigden vrienden mee nemen naar een bruiloft, of ze het bruidspaar nou kennen of niet. Een van de locals vertelde dat wanneer er 100 mensen uitgenodigd worden, er uit wordt gegaan van 400 gasten. Vergelijk dat maar eens met onze Nederlandse cultuur. We moesten weg bij de bruiloft om ‘s middags les te geven, we zouden na de lessen terug gaan. Tijdens de lessen werd ons verteld dat er nog een bruiloft was waar we voor uitgenodigd waren. Dus in de avond bezochten we beide bruiloften. Gelukkig werden Max en ik bij de tweede bruiloft uitgenodigd om een biertje met de mannen te drinken, dat was welkom na een lange, warme dag.

Op donderdag zou ik een les gaan mee lopen op een lokale school hier in de buurt. Een van de studenten van Slukat had ons uitgenodigd om naar haar school te komen. Op de school aangekomen waren drie Nederlanders natuurlijk een bezienswaardigheid. En ook de docenten van de school werden een beetje opgewonden van onze aanwezigheid. Na kennis gemaakt te hebben met de docent Engels, werden we allemaal naar een ander lokaal gebracht. Na geintroduceerd te zijn door de docent, wenste hij ons succes en ging hij ervandoor. Mijn klas bestond uit zo’n 25 leerlingen van 14, 15 jaar. Gelukkig waren er een aantal leerlingen die wel redelijk Engels konden praten en ik heb het uur gevuld door over van alles te praten met de leerlingen. Het was een leuke en nieuwe ervaring om voor zo’n klas te staan en na de les heb ik gelijk met de docent afgesproken dat ik een week later weer langs zou komen.

In het weekend zijn we met zijn 7-en naar de Gili’s geweest. Na een prima boottocht kwamen we aan op Gili Trawangan voor wat een goed weekend zou gaan worden. De relaxte sfeer op het eiland was direct al voelbaar en na een ritje met paard en wagen kwamen we aan bij ons hotel. We besloten al vrij snel om fietsen te huren, en dat was een heel goed idee. Daar fiets je dan op een prachtig eiland, langs talloze barretjes waar fijne muziek uit komt, wat een gevoel! Na een hapje gegeten hebben, keerden we terug naar wat onze favoriete bar zou worden, Sama sama bar. Na genoten te hebben van live reggae, liepen we verder over de boulevard op zoek naar een andere leuke bar. We vielen met onze neus in de boter aangezien het volle maan was. Er was een feest op het strand, weer zo’n fijn moment, een positieve vibe en met je voetjes in het zand dansen. De volgende dag zouden we met z’n allen gaan duiken, maar aangezien niet iedereen een PADI heeft, moest bijna iedereen cursus volgen in de ochtend. Ik besloot in mijn eentje een rondje over het eiland te gaan fietsen, om daarna even te gaan kijken hoe de rest in het zwembad aan het oefenen was. Aan het eind van de ochtend gingen we de boot op en vertrokken we naar ‘turtle city’. We waren nog maar kort in het water toen we een schilpad op de bodem zagen liggen. Zo gaaf, maar het zou blijken dat we erg veel geluk hadden die dag. We hebben een heleboel schildpadden gezien en toen er 1 recht op me af kwam zwemmen die ik daarna kon volgen was mijn dag helemaal goed. Wat een prachtige dieren zeg en wat een kippenvel moment om het op deze manier te zien! De rest van de dag hebben we genoten van de prachtige momenten die we meegemaakt hadden. Na een gezellige nacht hebben we ook de zondag lekker rustig aan gedaan, het was immers een weekendje vakantie. Aan het eind van de zondagmiddag hebben we na een heerlijk ontspannen strandwandeling de zonsondergang bekeken. Het was niet helder, maar de wolken zorgden juist voor de mooie plaatjes. Iedereen was redelijk moe en tijdens het avondeten vielen we dan ook bijna in slaap. Desondanks besloten we toch nog om weer te gaan stappen, wat een goede keuze bleek. Na anderhalf uur geslapen te hebben zaten we om 7 uur ‘s ochtends aan het ontbijt, we moesten namelijk de boot van 8 uur halen om op tijd terug te zijn om les te geven. Het was een fijn weekend om even wat anders te doen.

Dinsdag stond het volgend feestje alweer op het programma, dit keer omdat Novy jarig was. Als verrassing gingen we met z’n allen wat eten en na het eten was er een filmpje over Novy. Toen het gebak tevoorschijn kwam, begon het gedonder. Al snel had iedereen wel een veeg met gebak in z’n gezicht gehad. Buiten werd het helemaal een bende, eieren, meel, koffiemaling en water uit de vijver vloog door de lucht en het duurde niet lang voordat iedereen doorweekt was. Zo vier je dus een verjaardag op Bali. Woensdagochtend ben ik weer naar de publieke school geweest en heb daar in 3 klassen ‘lesgegeven’. Het ging er vooral om dat de leerlingen in het Engels aan het praten waren. Dus ik heb de lessen gevuld met gesprekken over Nederland, Bali, mijn familie, etc. Ik had 1 klas van ongeveer 40 leerlingen die rond de 16/17 jaar oud zijn. Het is indrukwekkend hoe positief en respectvol de studenten zijn. Ik zou er in Nederland niet aan moeten denken om zo’n grote klas in die leeftijdsgroep les te geven.

Afgelopen weekend ben ik weer naar Nusa Lembongan geweest, om te duiken. Ik wilde graag Manta Ray’s of Mola Mola’s zien, maar helaas kwam dat er niet van. Ik heb wel heel veel andere dingen gezien, bijvoorbeeld sea snakes, Orang Oetang crab, Moray eels en heel veel andere kleurrijke vissen. Het duiken is echt heel erg leuk, ik ben ontzettend blij dat ik de cursus gedaan heb. Naast het duiken op Lembongan heb ik vooral erg veel genoten dat er zo weinig te doen is.

Tot zover mijn avonturen op en rond Bali. Ik heb hier nog maar twee weken te gaan en dan weer iets om ontzettend naar uit te kijken. Na Bali vlieg ik naar Thailand en daar zie ik Eelco, Marlies en Sem! Maar eerst nog genieten van de dingen die ik op Bali ga meemaken.

Liefs uit Bali!

  • 16 November 2014 - 14:50

    Koos Hopster:

    Ha Stef,
    We spraken jou zojuist 30 minuten via Facetime. Maar jouw teksten zijn een welkome aanvulling. Jouw malariapillen komen eraan.3 weken van tevoren innemen.
    Tot mails!
    Koos

  • 16 November 2014 - 14:53

    Jenny:

    fijn dat je zo mag genieten van de mensen, het eiland en het water. We hebben je vanmiddag al gesproken via facetime. Je volgende bestemming is Thailand. We kijken uit naar jouw belevenissen daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephan

Actief sinds 11 Dec. 2013
Verslag gelezen: 607
Totaal aantal bezoekers 22704

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 23 April 2015

Exploring Southeast Asia

04 Januari 2014 - 10 Mei 2014

Become a Latino

Landen bezocht: