Cambodja en NYE Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu Cambodja en NYE Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu

Cambodja en NYE Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Stephan

01 Januari 2015 | Thailand, Bangkok

Allereerst wil ik iedereen een heel gelukkig en fijn 2015 wensen, dat jullie meer veel mooie avonturen mogen beleven. 2014 is voor mij een heel bijzonder jaar geweest! Ik ben op zoveel mooie plekken geweest en ik heb ontelbaar veel nieuwe vrienden gemaakt met wie ik fantastische dingen heb beleefd. Ook de laatste maand van 2014 was bijzonder, daarom dus een nieuw reisverslag!

Phnom Penh
Bij aankomst besloten we gelijk maar de stad in te gaan. Na een foto gemaakt te hebben bij de Nederlandse vlag langs de Mekong-rivier, bezochten we het genocide-museum. Het museum is gevestigd in S21, de grootste gevangenis onder het regime van de Rode Khmer. Het gebouw was de voor de staatsgreep een school, maar aangezien Pol Pot (de leider van de Rode Khmer) onder zijn dictatorschap scholen afschafte kon het gebruikt worden als gevangenis. Pol Pot wilde Cambodja een zelfvoorzienend land maken, waarbij bijvoorbeeld scholing en geld overbodig waren. De bevolking werd uit de steden verjaagd, iedereen moest in grote staatsboerderijen gaan werken. Iedereen die een hoge opleiding had of niet mee wilde werken, moest de gevangenis in. Hierbij was het zo dat wanneer men een bril droeg, men waarschijnlijk een hoge opleiding had genoten en dus opgepakt werd. Hoewel een groot gedeelte van de gevangenis gesloopt is, werd tijdens het bezoek wel duidelijk hoe vreselijk de omstandigheden geweest moeten zijn. Praktisch alle gevangenen werden ter dood veroordeeld en na dit vonnis naar Choeung Ek vervoerd. Deze plek bezochten we de volgende dag. Choeung Ek is een van de vele 'Killing fields' in Cambodja. Op deze plekken werden de veroordeelden onder het regime van Pol Pot (1975-1978) op vreselijke manieren vermoord. Het is onvoorstelbaar dat er mensen zijn geweest die deze afschuwelijke praktijken konden bedenken en uitvoeren. Op Choeung Ek komen tijdens regen nog steeds botten uit die tijd bloot te liggen en op sommige plekken moet je oppassen dat je niet op de botten gaat staan. Beide plekken hebben een enorme indruk op me gemaakt, des te meer omdat ik eigenlijk heel weinig wist van de dingen die hier helemaal niet zo lang geleden zijn gebeurd.

Behalve het bezoek van bovenstaande historische plekken, hebben we ook leuke dingen gedaan. We hebben de enorme centrale markt bezocht en we zijn naar de bioscoop geweest. Bijzonder goed geslapen hebben we trouwens niet, dankzij onze 3 Spaanse buurmannen. Ze kwamen rond 4 uur terug van een feestje en hadden een meisje meegenomen. De anderhalf uur na thuiskomst hadden ze behoorlijk luidruchtig plezier met z'n allen.

Sihanoukville
Na veel geschiedenis en cultuur gezien te hebben werd het tijd om wat anders van Cambodja te zien. Op naar het strand van Sihanoukville. We huurden een scooter en al snel kwamen we bij een prachtig strand aan. We hebben een heerlijke dag niks gedaan en de dag daarna gingen we met een Deens koppel naar dezelfde plek. De tweede dag besloten we om te gaan kayakken, wat best wel pittig was. De tweede dag op het strand kwam een man naar ons toe die vertelde dat we naar een 'onbewoond' eiland konden om daar te slapen. Dat leek ons een prima idee en de volgende dag zaten we op de boot naar Koh Ta Kiev. Vanaf het eilandje komt elke dag 1 bootje om mensen op te halen. Het was er prachtig en lekker rustig, we hebben genoten van de rust en de mooie stranden. Aangezien we besloten om ook kerst in Sihanoukville te vieren, zijn we tussendoor een paar dagen weg geweest. Eerst zijn we naar Kampot gegaan, waar we de Bokor beklommen hebben. De Bokor is de hoogste berg hier in de omgeving en biedt een fantastisch uitzicht. Toen we 's avonds terug gingen naar ons guesthouse stond bij de spoorwegovergang een mannetje op z'n brommer iedereen tegen te houden omdat er een trein aankwam, grappig om het op deze manier mee te maken. Vanuit Kampot gingen we door naar Kep, waar we een ander eilandje bezocht hebben en vis gegeten hebben op de vismarkt. Vanuit de kamer in Kep hadden we een adembenemend uitzicht op de zonsondergang. Eenmaal terug in Sihanoukville was kerst toch wel heel anders dan thuis. Dat komt doordat de locals Boedistisch zijn en dus niks met kerst te vieren hebben en omdat alles gewoon anders was dan thuis, volgend jaar kerst maar weer thuis vieren. Op tweede kerstdag reisten we naar Pattaya, Thailand

Pattaya
Pattaya is de stad met de meest prostituees ter wereld, wel op een totaal andere manier dan in Amsterdam. In Pattaya komen veel westerse/Russische mannen die op zoek zijn naar een weekje plezier. Het gaat hierbij niet alleen om seks, maar meer om entertaiment. De mannen willen graag vermaakt worden en vieren vaak hun hele vakantie samen met een meisje. Walking street is het centrum van de prostitutie in Pattaya en het was dan ook een hele ervaring om daar te lopen. De straat is zit vol met nachtclubs met originele namen, zo was er bijvoorbeeld 'Sexy Airlines', waar de meisjes in stewardess outfitjes proberen de mannen over te halen om hun club te bezoeken. Aangezien Carly half Indonesisch is en er dus enigszins Aziatisch uitziet, dachten veel mensen dat ik haar ook in deze straat opgepikt had. Na twee dagen hadden we genoeg oude westerse mannen met jonge meisjes gezien en vertrokken we naar Bangkok om daar oud en nieuw te vieren.

Bangkok
In Bangkok sliepen we in het Ascott hotel, in de mooiste kamer waar we geslapen hadden met een prachtig uitzicht vanaf de 19e verdieping. We hebben een paar dagen van de luxe en de omgeving genoten. Overal in Thailand worden pingpong shows aangeboden en nieuwsgierig als we geworden waren, hebben we er een bezocht. Het is bedoeld als iets wat sexy zou moeten zijn, maar het was echt het minst sexy wat ik ooit gezien hebt. Bij deze shows doen vrouwen iets met pingpongballetjes, wat dat precies is hoef ik niet uit te leggen. Nadat we ons drankje opgedronken hebben, zijn we snel weer weg gegaan. Oud en nieuw hebben we met meer dan 100.000 anderen gevierd op het Times square van Bangkok, CentralWorld. Het werd een jaarwisseling om niet te vergeten, erg leuk om oud en nieuw in een ander land te vieren. Nu zit ik op het vliegveld te wachten op mijn vliegtuig naar Yangon, Myanmar en heb ik net Carly uitgezwaaid die onderweg is naar Nederland. De komende maand ben ik in Myanmar en de planning is om daarna via Thailand naar Laos, Vietnam, Filipijnen, Taiwan en uiteindelijk Japan te reizen.

Heel gelukkig nieuwjaar, liefs uit Bangkok!

• 01 Januari 2015 - 11:42

Koos Hopster:

Mooi, dat je de geschiedenis van Cambodja zelf hebt mogen ervaren. Pol Pot, aanhanger van Mao, heeft de communistische denkbeelden wel erg extreem doorgevoerd. En ook heb je de balans aangegeven met jouw overige ervaringen!

• 01 Januari 2015 - 13:00

Bertjan:

Weer een mooi update! Veel plezier bij je nieuwe avonturen!!

• 01 Januari 2015 - 21:43

Roelof Hopster:

Hallo Stephan,

Hartelijk dank voor je wensen voor 2015, uiteraard wensen we jou ook een goed nieuwjaar!
    We hebben met veel belangstelling je nieuwste reisverslag gelezen, je hebt in ieder geval je ogen en oren goed open gehad en hebt een realistisch beeld gegeven van de wereld in Cambodja en ervaart zelf nog hoe het er daar aan toe is gegaan. Als de democratie om zeep wordt geholpen en een gek, als dictator, aan de macht komt en het, met behulp van een kliek om hem heen kan doen en laten wat hij wil, dan is het voor het volk, wat niets heeft te zeggen een grote ramp. Gelukkig zijn de tijden nu veranderd maar voor veel mrensen te laat, helaas.
    Myamar lijkt ons ook erg interessant, sinds kort bieden de dictators daar wat meer openheid, ik ben benieuwd naar je bevindingen.Als je de gelegenheid hebt zou je nog bij de rivier 'Kwai" kunnen kijken naar de beroemde brug, deze heeft nog een Nederlands tintje, veel Nederlanders die in het destijds Nederlands Indië verbleven werden als dwangarbeider ingezet bij de bouw van die brug en de spoorlijn die erover heen liep.
    We wensen je een goede verdere reis toe en zijn benieuwd naar je volgende verslag.
    Hartelijke groet,

Roelof & Trijnie