Vrijwilligerswerk en KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk en KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk en KL

Blijf op de hoogte en volg Stephan

04 November 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

De laatste tijd kreeg ik regelmatig de vraag wanneer ik weer een blog zou gaan schrijven. Natuurlijk wil ik mijn trouwe lezers niet teleurstellen, tijd voor een nieuwe blog dus. Mijn laatste blog was twee weken geleden, en wat heb ik sindsdien eigenlijk gedaan? Twee weken geleden voelt alweer zo lang geleden, ik maak namelijk zo ontzettend veel mee. Daarom heb ik besloten om deze blog niet in chronologische volgorde te schrijven, maar meer per onderwerp.

Slukat (www.slukatbali.org)
Ik had verwacht dat ik het lesgeven leuk zou gaan vinden, maar soms overtreft het echt mijn verwachtingen. De studenten willen zo ontzettend graag leren en dat geeft enorm veel energie. Het is vooral erg leuk wanneer er echt progressie te zien is. Om jullie een beeld te geven zal ik wat meer over mijn klassen vertellen.
Op maandag heb ik eerst een basic 3 klas, dit zijn studenten die al redelijk goed Engels kunnen maar nog wel jong zijn. Helaas is bij deze klas veel absentie, dus het komt wel voor dat we maar 1 of 2 studenten hebben. Dit zorgt ervoor dat het lastig is om echt een interactieve les met leuke onderdelen te geven is. Het zou erg fijn zijn als er wat meer kinderen aanwezig kunnen zijn, maar helaas hebben ze het te druk met huiswerk van hun andere school. Mijn tweede klas op maandag is een intermediate 1 klas. Deze klas bestaat uit oudere studenten die pas net op Slukat zijn begonnen. Deze klas is echt enorm enthousiast en gaat vooruit. We doen zowel grammatica met deze klas als redelijk eenvoudige dingen als tellen en het alfabet. We hadden in deze klas 1 meisje die het duidelijk niet echt naar haar zin had en ook achter bleef ten opzichte van de rest. Maileen en ik hebben besloten dat wanneer zij voor de klas staat, ik bij haar ga zitten om te helpen en andersom. Sinds we daarmee begonnen zijn gaat het stukken beter, ze is soms haar klasgenoten voor met antwoorden en straalt en lacht weer. Dat maakt me trots en het geeft echt voldoening.
Op dinsdag heb ik ook eerst een basic 3 klas. Het niveauverschil binnen de klas en ten opzichte van de andere basic 3 klas is groot. Het is een grote klas en daarom moeilijker om de paar studenten die het niveau niet bij kunnen benen erbij te betrekken. Ook hier is duidelijk te merken wanneer je ze wat meer aandacht geeft bij het maken van een opdracht, ze met stappen vooruit gaan. Met deze klas hebben we de laatste tijd veel grammatica gedaan, ook voor mijzelf is het soms leerzaam om hier mee bezig te zijn. Na deze klas heb ik een intermediate 3 klas, dit is na de advanced groep de klas die het best in Engels is. Met deze studenten hebben we dan ook de regel dat degene die een andere taal dan Engels praat 10 keer moet opdrukken. Dit zorgt voor erg veel pret en ook uitdagingen voor de studenten. Soms bestaat de les van deze klas voornamelijk uit het hebben van een gesprek in het Engels. Ook doen we hier grammatica en luisteren we soms Engelstalige muziek om dit te proberen te begrijpen. Daarnaast is er voor deze en de advanced klas een project met een school in Duitsland. Ze zijn begonnen met brieven naar elkaar te schrijven en het antwoorden op de brieven zorgt voor een goede uitdaging voor de studenten. We hebben met deze klas een keer gekookt, een erg leuke avond en het was goed voor de onderlinge band.
Naast de lessen zijn er ook veel andere activiteiten in en rond Slukat. Dit zorgt er voor dat er vaak studenten bij de school zijn. Er zijn een aantal studenten die mij enorm intrigeren, en het kan erg leuk zijn om gewoon te observeren wat er gebeurt of rond te hangen met wat studenten. Twee weken geleden gingen we op zaterdagochtend met de school yoga op het strand doen, om daarna gewoon lekker te spelen. Yoga is soms echt een uitdaging en daarnaast een fijne manier om je hoofd leeg te maken. Bij de meditatie gaat het er om dat je vooral gefocust bent op je ademhaling, de enige gedachte die soms bij me naar boven komt is het geluk en het besef van hier en nu. Na yoga besloten Max en ik om iemand de zee in te gooien, waarna de trend gezet was en iedereen met natte kleren eindigde. Na een ontbijt op het strand, was het tijd voor een spel. Max en ik moesten allebei een student op onze rug nemen en dan proberen elkaar op de grond krijgen. Op een gegeven moment waren de studenten op onze rug moe en stopten we maar, Max en ik hadden volgens mij uren door kunnen gaan zonder dat er iemand zou vallen. Een paar oudere studenten nodigden ons vervolgens uit om met hun naar een heilige bron te gaan, die kans lieten we natuurlijk niet lopen. De bron was dichtbij, maar in een prachtige omgeving. Het mooist aan de ervaring was om samen met een aantal studenten dit te doen.
Afgelopen zondag werd de zevende verjaardag van Slukat gevierd en ik had mijn vlucht uit Kuala Lumpur verplaatst zodat ik erbij kon zijn, geen moment spijt van gehad. De studenten hadden talloze optredens voorbereid en er kwam vanalles langs. De kinderen van daycare begonnen met een soort van modeshow. Het was ontzettend schattig om de kinderen in koppels en in traditionele kleding voorbij te zien komen. Meerdere groepen deden een Balinese dans en er werd veel gezongen. De andere vrijwilligers hadden een dans voorbereid, maar aangezien ik er eigenlijk niet zou zijn had ik niet geoefend en deed ik dus helaas niet mee. Een paar jongens die oorsprongelijk van Timor komen, deden een traditionele dans in traditionele outfit, wat erg indrukwekkend was. De advanced klas eindigde met een toneelstuk, wat ontzettend leuk uitgevoerd was, waarschijnlijk nog meer doordat er soms iets fout ging. De avond eindigde haast on-Balinees, de muziek ging aan en bijna iedereen begon te dansen.
Het mag duidelijk zijn dat ik me hier geen dag verveel, maar behalve Slukat doen we ook nog andere dingen.

Vrije tijd
Tijdens het schrijven van mijn vorige blog was ik nog druk bezig met het halen van mijn PADI Open Water. De laatste dag ging goed en na de nodige techniek hadden we tijd om te genieten van de omgeving. Ik heb mijn Open Water gehaald, dus nu mag ik overal ter wereld tot 18 meter duiken. Wat ik tot nu toe gezien hebt beloofd veel voor de duiken die ik nog ga doen, ik kan niet wachten!
We gaan regelmatig naar plaatsen in de omgeving om te eten of om boodschappen te doen. Op een zondag zou ik met Max, Juliette en Lotte een wandeling in de omgeving te gaan doen, het liep niet helemaal zoals gepland. De weg naar het startpunt toe werd nog wel redelijk makkelijk gevonden. Maar toen we gestart waren konden we al vrij snel het pad niet meer vinden. We zouden via een betonnen trap naar een rivier moeten afdalen. De betonnen trap werd gevonden en die kwam ook bij een rivier uit, maar vanaf daar was geen (redelijk veilig) pad meer te vinden. Na gezocht hebben naar andere opties, werd het al later en zou het vrij snel donker worden. De wandeling werd niet wat we verwacht hadden, dus dan maar op zoek naar ander vermaak. Max en ik vonden die al vrij snel. Op het terrein stonden 2 golfkarretjes, een taxichauffeur zei dat we best even in 1 mochten rijden. Erg leuk, tot iemand van het hotel kwam die het niet goed vond, ondanks dat vond hij bedankte hij ons wel.
Ook zijn we een keer met een paar locals naar een heilige bron in Bangli geweest. Deze bron was veel groter dan de bron waar we eerder geweest waren. Ze legden ons uit hoe de Hindoes deze bron gebruiken, het ging vooral om het reinigen van het lichaam en de geest. Het voelde erg fijn om in deze sfeer het water op je hoofd te laten kletteren. Iedereen voelde zich na afloop echt ontspannen. Het is leuk om het Hindoeïsme van dichtbij mee te maken, het is een interessante religie. Bij sommige dingen kan ik me totaal niet vinden, maar ik vind het wel heel mooi dat men bij deze religie erg bezig is met het eigen lichaam. In een volgende blog zal ik misschien nog wat meer over het Hindoeïsme vertellen.

Kuala Lumpur
Aangezien mijn Visa bijna verlopen was, moest deze verlengd worden. Ik kon dit hier laten doen, of ik kon ervoor kiezen om Indonesië voor korte tijd te verlaten. Die keuze is natuurlijk niet zo lastig, dus ik reed op vrijdagochtend vroeg lekker op mijn scooter naar het vliegveld. Na een prima vlucht kon ik vanaf de luchthaven gelijk de stad in. Ik hou ervan om gewoon lekker te wandelen zonder echt de weg te weten. Na het bekijken van de Petronas twin towers vanaf de grond en vanuit de KL tower zocht ik toch maar mijn hostel op. Daar werd verteld dat ik nog tijd zat op die dag had om naar de Batu caves te gaan. Hier waren een aantal grotten, sommige met een tempel in de grot. De weg omhoog naar de grotten was via trappen langs een enorm goudkleurig standbeeld. De trappen en het beeld waren eigenlijk het meest indrukwekkend. De grotten waren wel gaaf, maar ik heb eerder al veel mooiere tempels gezien.
Toen ik terug kwam in het hostel kwam ik wat mensen tegen die ik bij het inchecken al had leren kennen. Met deze mensen ging ik uit eten en na het eten wat drinken bij ons op het dakterras. Zij wisten nog wel een leuke plek voor een feestje. Uiteindelijk gingen we met een redelijk grote groep richting het feest dat op een ander dakterras was. Het was een unieke avond, de muziek ging de hele nacht door. Het uitzicht vanaf het dak was gaaf en er waren alleen maar leuke mensen.
Na een korte nacht heb ik de volgende dag vooral verwonderend door de stad gelopen. De sfeer is echt fijn, een smeltpot van veel culturen. Luxe shoppingmalls (soms zelfs met eigen pretpark in hetzelfde gebouw) werden afgewisseld met de gekleurde straten van Chinatown en de geuren van allerlei voedsel in Little India. Ik wilde de stad graag ook van bovenaf zien wanneer het donker was, dus ik ben nog een keer naar boven geweest in de KL tower. In een stad als dit is de zonsondergang waarschijnlijk zelfs nog mooier dan de zonsopkomst. Een erg goede manier om mijn citytrip af te sluiten!

Tot zover weer even een update, hopelijk heb ik jullie een goed kijkje in mijn leven hier kunnen geven. Er staan genoeg dingen in de planning om binnenkort weer een blog te schrijven. Morgen weer een Balinese bruiloft, maar dit keer niet alleen het feest, maar ook de ceremonies. Donderdag ga ik met een student van Slukat mee naar de gewone school om daar een les te geven (een klas met 40 leerlingen). Komend weekend ga ik met de andere vrijwilligers hier naar de Gili’s, waar ik hopelijk schildpadden ga zien tijdens het duiken.

Heel veel liefs uit heerlijk Azië,
Stephan

  • 04 November 2014 - 19:06

    Marlies:

    Je moet er even voor gaan zitten, maar wat fijn om te lezen dat je zoveel meemaakt...
    Toch een carrièreswitch overwegen?

    Liefs xxx

  • 04 November 2014 - 21:30

    Jenny:

    Eindelijk heeft 1 van mijn kids interesse in het onderwijs. Ik ben benieuwd naar jouw plannen voor de toekomst.
    Leuke baan : onderwijs geven!!!!!!
    Xxxx

  • 07 November 2014 - 06:35

    Bertjan:

    Leuk stuk! Groetjes uit Umtata, Zuid-Afrika.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephan

Actief sinds 11 Dec. 2013
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 22665

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 23 April 2015

Exploring Southeast Asia

04 Januari 2014 - 10 Mei 2014

Become a Latino

Landen bezocht: