Afscheid Bali, Thailand en Cambodja! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu Afscheid Bali, Thailand en Cambodja! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu

Afscheid Bali, Thailand en Cambodja!

Blijf op de hoogte en volg Stephan

12 December 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Sinds mijn laatste blog is er weer erg veel gebeurd. Ik heb afscheid genomen van Bali en iedereen die ik daar ontmoet heb, ik heb tijd doorgebracht met Marlies, Eelco en Sem in Thailand en nu zit ik te wachten op de bus van Siem Reap naar Phnom Penh in Cambodja.

Afscheid Bali
In de 2 maanden die ik op Bali doorgebracht heb, heb ik zoveel geweldige mensen ontmoet en nieuwe vrienden gemaakt. Mijn tijd op Bali zal altijd een bijzondere herinnering voor me blijven. Omdat we met 7 vrijwilligers tegelijk bij Slukat zouden vertrekken, wilden we er met z'n allen een bijzondere dag van maken. Het begon op de zaterdag voordat we weg zouden gaan in Waterbom Bali. Hoewel we eigenlijk naar het waterpark gingen als cadeautje voor Indira, was al wel te merken dat het afscheid dichterbij kwam. Voor de locals die we meegenomen hadden, was het bezoek een bijzondere ervaring. Alleen de rijkere Balinezen kunnen zich het toegangskaartje veroorloven. Het was een gezellige middag die we samen afsloten bij een benefietdiner. Op zondag gingen we met de staff van Slukat raften op een rivier bij Ubud. Aangezien we 2 boten nodig hadden, werd het al snel een strijd om elkaar (en andere boten) zo nat mogelijk te maken. Na het raften gingen we 's avonds met een groepje naar Uluwatu om daar een bekend feest te bezoeken. Op maandag begon de laatste lesweek, die afgesloten zou worden met een feest voor iedereen op donderdag. Behalve de middag zelf wilden we graag ook een blijvend cadeau aan Slukat geven. Middels een fundraiser haalden we ruim 650 euro binnen, superbedankt voor iedereen die gedoneerd heeft! We hebben lesmaterialen aangeschaft en ook praktische dingen als whiteboards voor elk klaslokaal. Uiteindelijk hielden we nog genoeg geld over om de school een dikke cheque te geven, waar ze toekomstige benodigdheden mee aan kunnen schaffen. De middag zelf was vooral erg leuk, hoewel er genoeg tranen gerold hebben, blijven de prachtige vrolijke gezichten het meest bij. (een filmpje van het afscheidsfeest: https://www.youtube.com/watch?v=ajmhDGf_ndE)

Na het afscheid op Slukat, had ik nog een weekend op Bali over, voordat ik naar Thailand zou vertrekken. Dat weekend heb ik gesnorkeld in Amed, de Besakih tempel bezocht, gefeest in Kuta en gejetskied in Sanur. Het was een geweldig weekend om mijn tijd op Bali af te sluiten en te vertrekken naar nieuwe avonturen.

Thailand
Na een nacht in kerstachtig Singapore kwam ik op 2 december in Thailand aan. Bij de douane leerde ik een Nederlands meisje kennen en we besloten vrij snel dat we samen naar Cambodja zouden gaan. Ik ging eerst naar Koh Lanta, want Marlies, Eelco en Sem waren daar op vakantie. Na een lange reis was het erg bijzonder om mijn zus in Thailand te zien. Sem lag al te slapen, dus ik at samen met Marlies en Eelco. De volgende dag zag ik ze 's ochtends allemaal, Sem was snel aan me gewend en we hebben lekker genoten van het zwembad. De volgende dagen zijn we met de scooter het eiland over geweest. We bezochten prachtige stranden en een mooie waterval. Het was een prachtig weekje, bijzonder om later tegen mijn neefje te kunnen zeggen dat ik hem naar een waterval in Thailand getild heb. Op zondag vertrok ik samen met Carly richting Bangkok. Na een dagje in de stad, die mij ondanks alle verhalen erg mee viel, vertrokken we de volgende ochtend richting Cambodja. Bij de grensovergang gebeurde waar we al voor gewaarschuwd waren. Veel busjes stoppen net voor de grens, waar bedrijfjes proberen een visum aan je te verkopen. Je betaalt dan meer dan de echte prijs. Gelukkig waren we met een groepje en hebben we uiteindelijk zonder opgelicht te worden de grens over kunnen steken.

Cambodja
De eerste stop in Cambodja was Siem Reap. De eerste dag hebben we veel tempels bezocht, waarvan de Angkor Wat de meest bekende is. Het terrein met alle tempels is enorm en heeft veel indruk op me gemaakt. Vooral de temple waar 'Tomb raider' is opgenomen was erg prachtig. Deze tempel is eigenlijk door de natuur overgenomen en overal in de tempel groeien bomen. 's Avonds hebben we een hele gezellige avond gehad met de groep die we bij de grens hebben leren kennen, door de poging tot oplichting. Gisteren en vandaag hebben we lekker door Siem Reap gefietst en hebben we veel lokale marktjes bezocht. Tot nu toe voelt Cambodja echt als een warm bad, dus ik ben benieuwd wat de rest van het land te bieden heeft.

Jullie zijn weer up-to-date, morgenochtend kom ik aan in Phnom Penh en vanaf daar gaan we naar het zuiden reizen. Ik wil iedereen alvast een hele fijne kerst wensen en het allerbest voor 2015. Het is een beetje raar om hier met de warmte kerstversiering te zien en soms kerstmuziek te horen, we gaan kerst waarschijnlijk op het strand vieren.

Heel veel liefs uit Cambodja!

  • 13 December 2014 - 07:16

    Marlies:

    Mooi verhaal!! Wij hebben ook ontzettend genoten van de dagen met jou! Fijne doorreis en groetjes aan Carly.

    Xx

  • 13 December 2014 - 08:50

    Jenny:

    Wat hebben jullie het gezellig gehad in Thailand. Ook het filmpje dat Eelco heeft gemaakt ziet er goed uit. Geniet maar van de komende weken in Cambodja. Vanaf volgende week draag ik jouw armband!.
    Xxxxxxx.

  • 13 December 2014 - 17:21

    Koos:

    Het 2e deel van jouw trip zal enerverend zijn: Vietnam en Cambodja hebben een bizar verleden! Maar mogelijk zijn de inwoners er daardoor wel gastvrijer? Wel weer een keurig verhaal. Doe je nog vrijwilligerswerk in Cambodja?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephan

Actief sinds 11 Dec. 2013
Verslag gelezen: 603
Totaal aantal bezoekers 22715

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 23 April 2015

Exploring Southeast Asia

04 Januari 2014 - 10 Mei 2014

Become a Latino

Landen bezocht: