Bali bagus - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu Bali bagus - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu

Bali bagus

Blijf op de hoogte en volg Stephan

18 Oktober 2014 | Indonesië, Gianyar

We zijn ondertussen een tijdje verder, dus het is weer tijd om een blog te schrijven. Ik woon nu bij de school waar ik les geef en moet zeggen dat het al echt als een tweede thuis aanvoelt. Dat komt vooral doordat iedereen ontzettend lief en gastvrij is.

Nadat ik op maandag mijn eerste les gegeven had, gingen we de volgende ochtend met een groepje naar Seminyak om te surfen. De laatste keer dat ik gesurfd heb was in Peru, dus het was wel weer even wennen. Gelukkig ging het verrassend goed en lukte het me meerdere malen om een golf te pakken. Op de terugweg naar ons project werden we van de weg gehaald door de politie. Greg en ik hadden geen internationale rijbewijs mee. Ze wilden dat we 250.000 rupiah per persoon gingen betalen, na een hele tijd praten en uitleggen dat we vrijwilligers zijn, betaalden we allebei de helft. Twee minuten later werd ik weer aangehouden door een motoragent die door het verkeer reed op zoek naar blanken. Gelukkig geloofde hij dat ik net daarvoor gecontroleerd was.

Op dinsdag- en donderdagmiddag geef ik eerst les met Dorieke aan een jonge klas die echt nog veel moeite hebben met Engels. Het niveauverschil in deze klas is onderling ook best wel groot. De uitdaging is vooral om de leerlingen die een beetje achterblijven echt in de les te betrekken. Daarna heb ik samen met Juliëtte een klas die al redelijk goed Engels praat. Bij het voorstellen hebben we gelijk geïntroduceerd dat er alleen nog maar Engels gesproken mag worden. We hebben afgesproken dat wanneer iemand Nederlands of Indonesisch praat die gene 10 push-ups moet doen. Op donderdag moest iedereen aan het eind van de les push-ups, iedereen had ontzettend veel plezier! Op maandag en woensdag geef ik eerst les met Juliëtte aan een klas waar helaas nooit zoveel kinderen op komen dagen, ze hebben namelijk erg veel huiswerk van hun gewone school. De lessen zijn erg leuk, maar ook hier zijn er een paar die veel meer weten dan de rest en altijd het antwoord willen geven. Daarna heb ik samen met Maileen een klas die nog niet zolang Engelse lessen volgen, maar ontzettend gemotiveerd zijn. Bij deze groep kun je het Engels bijna elke les zien verbeteren. Aanstaande maandag is Maileen er niet en zal ik dus voor het eerst helemaal alleen voor de klas staan, wat best een beetje spannend is!

Buiten de lessen doe ik veel andere dingen, zowel met als zonder de studenten. Zo hebben we zonsopkomst op het strand gezien, terwijl alle locals daar aan het bidden waren. Daarna hebben we met z'n allen gezwommen, uiteraard wel met een shirt aan. Ik heb gevoetbald en gebadmintond met de studenten, allebei op echt gave plekken. Het niveau van het voetbal is niet zo hoog, naar iedereen heeft heel veel plezier! We hebben in Ubud gegeten in een tapasbar, waar een band live salsa speelde. Ik waande me weer even terug in Zuid-Amerika, de glimlach was niet van mijn gezicht te krijgen. Dichtbij ons project is een luxe resort waar wij als vrijwilligers van het zwembad gebruik mogen maken. Daar ben ik dus ook wel regelmatig te vinden en toen ik vorige week vrijdag met Greg daar naar toe ging, bleek er een poolparty te zijn. Op zondag gingen we met een paar quad rijden, het was een mooie tocht door rijstvelden, door een beekje en het leukste gedeelte op het strand.

Op maandagavond waren we uitgenodigd op het feest van een Balinese bruiloft. De familie zelf had al vanaf 6 uur 's ochtends allemaal ceremonies gehad. Na de lessen op maandag kleedden wij ons allemaal om naar een volledig Balinese outfit. Iedereen zag er prachtig uit! We vertrokken allemaal op de scooters en dat was al heel mooi om te zien, een optocht met bijna alleen maar blanke mensen in Balinese kleding. Veel locals langs de weg keken hun ogen uit. Het feest was totaal anders dan wij in Nederland gewend zijn. De reggae stond hard aan (een playlist van 7 nummers die continu herhaalde), naar niemand danste. Eigenlijk zat iedereen gewoon ergens met zijn of haar eigen groep. Desondanks was het een leuke ervaring. Ik vind andere culturen zo interessant om te ontdekken, fun fact: wist je dat hindoeïstische baby's de eerste 3 maanden van hun leven niet in aanraking mogen komen met de grond/vloer?

Deze week heb ik veel gestudeerd, ik wil dit weekend namelijk mijn PADI Open Water halen. Voordat je aan de cursus begint moet je een boek bestudeerd hebben. Vrijdagochtend moest ik vroeg in Sanur zijn om te beginnen aan de cursus. De eerste morgen was het alleen maar theorie, gevolgd door een examen. Ik ben geslaagd, dus dat betekent dat we 's middags het zwembad in gingen om te oefenen. Het eerst moment dat je onder water kunt ademen is zo raar, dat was eigenlijk ook het enige waar ik op gefocust was. Na een tijdje wordt het normaler en kijk je om je heen, zelfs in een zwembad is het al gaaf dat je beseft dat je gewoon ademt en alles prima kunt zien. Het oefenen in het zwembad ging vooral om veiligheidsprocedures die je moet volgen. Vandaag werden we weer vroeg opgehaald om naar Tulamben te gaan. Onze eerste duik vandaag was naar een Amerikaans scheepswrak. Het schip is in 1943 door een Japanse granaat, maar de bemanning wist de boot nog naar het strand te krijgen. Een vulkaanuitbarsting 20 jaar later heeft het schip de zee ingeduwd. Het was prachtig om hier te kunnen duiken, je bent eigenlijk gewoon 1 met de onderwaterwereld. De vissen zijn overal om je heen en ik heb de meest kleurrijke exemplaren gezien. In de middag ging het eerst meer om de techniek, maar omdat we snel klaar waren, hadden we de tijd om nog te genieten van de omgeving. We hebben onder andere een pijlstaartrog en clownvissen (I found Nemo) gezien.

Ik ben zo blij dat ik nog de kans heb gekregen om meer te kunnen reizen, ik besef elke dag hoe gelukkig ik ben dat ik dit mee mag maken! Morgen gaan we weer duiken, naar 18 meter diepte, om daarna ons brevet in ontvangst te nemen.

Tot zover weer even een update!

Liefs uit Bali!

  • 18 Oktober 2014 - 17:50

    Jenny:

    Hoi stephan,
    Weer een prachtig verhaal. Doe je wel voorzichtig (echte moeder opmerking)! Geniet van alle kansen die je ontvangt.
    Ik ben lekker de eerste die reageert en nogwel vanuit een warm Valencia.

  • 18 Oktober 2014 - 18:05

    Koos Hopster:

    Ha Stef,
    Sta je de Ipad af met als gevolg dat jouw moeder het eerst mag reageren!
    Wel galant, vind je niet? Het lijkt er op, dat je omgeven bent door ( Nederlandse ) docentes, klopt dat? Voorts genieten wij echt van jouw verhalen, je moeder kan weer niet wachten op berichten van jou! Voorzichtig met de 18 meter, lijkt me een record voor jou...

  • 19 Oktober 2014 - 20:27

    Marlies:

    T goede leven! Nog een paar weken en dan kunnen we je verhalen eindelijk in reallife aanhoren. Wij tellen af! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephan

Actief sinds 11 Dec. 2013
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 22710

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 23 April 2015

Exploring Southeast Asia

04 Januari 2014 - 10 Mei 2014

Become a Latino

Landen bezocht: