Singapore! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu Singapore! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu

Singapore!

Blijf op de hoogte en volg Stephan

16 September 2014 | Indonesië, Batavia

Na een week in Singapore doorgebracht te hebben, ben ik net in Jakarta aangekomen. Een groter contrast dan deze 2 steden kan ik me haast niet voorstellen. Over dit contrast later meer, eerst een terugblik op mijn verblijf in Singapore.

Nadat ik mijn vorige blog geschreven had, besloot ik om nog even een hapje te gaan eten en dan Marina Bay te gaan bezoeken. Om te gaan eten opzich is al een avontuur. Met alle strenge regels in Singapore is het uiteraard niet toegestaan om eten op straat te verkopen. Dus er zijn op veel plekken food courts waar allemaal kleine tentjes zijn waar je eten kunt kopen. De mensen die in Singapore wonen komen uit alle hoeken van Azië, en het eten dus ook. Soms wist ik niet eens wat ik gegeten had, maar over het algemeen was het eten prima en goedkoop. Ik heb veel verschillende gerechten gegeten, noodles met eend was een van mijn favorieten.
Na het eten ben ik met de metro naar Marina Bay gegaan. Dit is de plek waar komende week de GP van Singapore gereden wordt. Marina Bay is erg indrukwekkend, vooral ‘s avonds als het donker is en alle wolkenkrabbers verlicht zijn. De eerste keer dat ik in Marina Bay was ben ik in de Singapore Flyer gegaan, dit is vergelijkbaar met de London Eye, maar dan 1,5 keer zo groot (165 meter). Het uitzicht vanaf hier is al erg mooi, maar vanaf het dak van Marina Bay Sands, waar ik later naar toe zou gaan, is het nog indrukwekkender.
De volgende morgen leerde ik bij het ontbijt 2 jongens kennen die graag naar de Universal Studios wilden. Dit is een pretpark op Sentosa Island, vanaf afstand waren 2 grote achtbanen te zien, maar tot onze teleurstelling waren deze allebei gesloten. Gelukkig bleven er genoeg attracties over om ons de hele dag te vermaken. Met dezelfde jongens en een Argentijn hebben we de dag daarna Chinatown en Little India bezocht. Het was prima om hier rond te lopen, maar zoals bij alles in Singapore had ik een beetje het gevoel dat het allemaal gemaakt was. Wat wel erg leuk was, is dat ik Spaans kon praten met de Argentijn. Ik heb sowieso een beetje het probleem dat mijn hersenen denken dat ik op reis Spaans hoor te praten, soms zeg ik per ongeluk ‘gracias’ of ‘hola’.

De dag daarna gingen we weer naar Marina Bay, dit keer om een drankje te doen op het dak van Marina Bay Sands. Marina Bay Sands is het bekendste hotel van Singapore en alles is hier het grootst, duurst en ga zo maar verder.

Even van Wikipedia geplukt:
"Het hele complex beschikt over 2561 kamers, een accommodatie voor beurzen, (sport)evenementen, concerten, congressen en vergaderingen (120.000m²), een museum, twee grote theaterzalen, zeven sterrenrestaurants, 2 drijvende Crystal Pavilions, een ijsschaatsbaan en het grootste casino ter wereld met 500 tafels en 1600 gokautomaten. Op het dak van het complex is er een 340m-lang SkyPark met een capaciteit van 3900 mensen en een 150 meter lang zwembad."

Het was een unieke plaats om wat te drinken, maar mocht ik ooit nog eens in Singapore komen dan zou ik toch graag een nacht door willen brengen in het hotel. Ik zou namelijk graag eens zwemmen op het dak van het hotel, maar dit is alleen toegestaan voor hotelgasten.
Op zaterdag was iedereen die ik had leren kennen vertrokken en besloot ik er een dagje zelf op uit te gaan. Ik ging naar Sentosa Island, dit eiland heeft namelijk veel meer te bieden dan alleen het pretpark. Op het eiland zijn stranden, trails, een casino en nog veel meer te vinden. Ik kwam, na wat langs het strand gewandeld te hebben, bij een 450 meter lange zipline terecht. De keuze was snel gemaakt dat ik dit zelf wilde ervaren en daar heb ik geen spijt van gekregen!

Op zondag had ik weer iemand leren kennen en besloten we naar Gardens by the Bay te gaan. Hier zijn 2 ‘hallen’, in 1 is een regenwoud nagebootst en in de andere is een bloementuin. Het was erg bijzonder om dit op deze plek te zien, helaas kon ik geen Nederlandse tulp vinden. Ook buiten deze gebouwen zijn tuinen en na een tijdje kwamen we terecht in een soort park waar talloze mensen aan het vliegeren waren. Het schijnt een soort traditie te zijn dat op zondag mensen hier samen komen om te lunchen, ontspannen en te vliegeren. Vanaf deze plek hadden we ook een prachtig zicht op de zonsondergang achter Marina Bay Sands. Een hele fijne dag, en voorbij was het nog niet. Een onderdeel van Gardens by the Bay zijn een aantal torens die gebouwd zijn in de vorm van een bloem. Deze torens zijn begroeid en ‘s avonds onderdeel van een licht- en muziekshow. Ik kan met een gerust hart zeggen dat zondag de dag was dat ik het beste gevoel kreeg bij Singapore!

Na een rustige maandag vertrok ik vandaag van Singapore naar Jakarta. Op het vliegveld hoefde ik me niet te vervelen, er is zelfs de mogelijkheid om nog even te gaan zwemmen voor je vlucht. Bij aankomst in Jakarta bleek gelijk al dat het hier anders is, het was afwachten wanneer er een bus zou komen die me naar de stad kon brengen. De rit naar de stad was door een grote verkeerschaos, elke centimer van het wegdek wordt gebruikt. De buitenwijken van Jakarta zijn sloppenwijken langs vieze rivieren en het laatste stukje naar het hostel ging achterop een motortaxi!

De komende paar dagen ben ik hier in Jakarta om vervolgens rustig over Java richting Bali te reizen. Ik ben erg benieuwd wat Indonesië me gaat brengen. Ik hou jullie op de hoogte van mijn avonturen!

Liefs uit Jakarta!!

• 18 September 2014 - 10:08

Marlies:

Fijn dat je ons weer zo laat meebeleven!!
    Benieuwd wat je van Jakarta vindt... En daarna: Bali!!

Enjoy!! Xxxx