São Paulo, Costa Verde e Rio de Janeiro! - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu São Paulo, Costa Verde e Rio de Janeiro! - Reisverslag uit Huanchaco, Peru van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu

São Paulo, Costa Verde e Rio de Janeiro!

Blijf op de hoogte en volg Stephan

04 Maart 2014 | Peru, Huanchaco

Het is ruim twee weken geleden dat ik mijn laatste blog geschreven heb, dus tijd voor een nieuwe blog. Ik heb weer een geweldige tijd gehad en ontzettend veel mee mogen maken. Mijn laatste blog schreef ik toen ik in de bus naar São Paulo zat. Na São Paulo ging mijn reis door naar Paraty, Ilha Grande en eindigde mijn geweldige Brazilië-trip met het carnaval in Rio de Janeiro. Op dit moment zit ik in het vliegtuig van Rio naar Lima, om vervolgens door te vliegen naar Trujillo. Ik zal mijn avonturen van de afgelopen twee weken in chronologische volgorde vertellen.

São Paulo
Bij aankomst in SP was gelijk voelbaar dat het een enorm drukke stad is. Het verkeer staat er zeker doordeweeks meer vast dan dat het rijdt. De rit van de busterminal naar mijn hostel nam dan ook aardig wat tijd in beslag. SP is geen stad die het bezoeken waard is vanwege sightseeing. Veel backpackers slaan de stad dan ook over. Maar aangezien ik in Buenos Aires al iemand had leren kennen die uit de stad afkomstig is, was het voor mij wel de moeite waard. Ik heb het weekend dat ik in SP was vooral de Braziliaanse keuken leren kennen. Daarnaast leerde ik Stephen en Ammy kennen, ik ben een avond met hun uitgeweest in SP en aangezien we dezelfde route aflegden naar het carnaval in Rio, heb ik min of meer samen met hun gereisd.

Paraty
Na SP vertrok ik naar Paraty, een klein koloniaal stadje. Deze stad gebruikten de Portugezen vroeger om alles van Brazilië naar Portugal te verschepen. Het is een erg mooie en rustige plek aan de Costa Verde. De Costa Verde (groene kust) doet haar naam echt eer aan, het landschap is heuvelachtig met prachtige groene natuur en mooie stranden. De eerste dag in Paraty hebben we een kajaktour gedaan. Het doel was om een mangrove te bezoeken met onze kajaks, helaas zorgde de stand van de maan ervoor dat het water te laag stond en konden we de mangrove niet in. Doordat we de mangrove niet in konden, was de kajaktour eigenlijk een beetje saai. Maar aangezien de groep zo leuk en gezellig was, hebben we toch erg veel lol gehad. Bij het schuilen voor de regen ontstond al vrij snel een spel waarbij de verliezer moest gaan zwemmen in de regen, verloren: 3 van de 3. Bij de modderbaden duurde het niet lang voordat er een moddergevecht uitbrak. Nadat we de modder van ons afgespoeld hadden zagen we er allemaal weer uit alsof we geen alcohol meer mochten kopen, desondanks lukte het ons om 's avonds een biertje te drinken.
De volgende dag besloten we een boottour te doen. In de haven van Paraty liggen kleine kleurrijke bootjes die je per uur inclusief kapitein kunt huren. Wij kozen een schattige roze boot, met de gekste kapitein. De eerste stop was bij een eiland waar kleine oranje aapjes ons op aan het wachten waren. Omdat wij de eerste boot waren was het snorkelen tussen de vissen prachtig. Bij de volgende stop aangekomen zagen we een voetbal op het strand liggen, het gevolg daarvan was dat er een voetbaltoernooi op het strand ontstond. Na deze stop was het de bedoeling om terug te gaan, maar omdat we zo genoten van deze heerlijke dag besloten we de kapitein extra te betalen voor een extra uur op het water. Dat was een goede beslissing, want de extra stop die we deden was op een strand waar verder niemand was, heerlijk!

Ilha Grande
Na Paraty vertrok ik naar Ilha Grande, een groot gedeelte van de groep zou de dag daarna volgen. Ilha Grande is een eiland dat onderdeel is van de Costa Verde. Wandelliefhebbers kunnen op dit eiland echt hun hart ophalen, het grootste gedeelte van het eiland is alleen bereikbaar te voet of per boot. Alleen de hulpdiensten hebben auto's waarmee ze een beperkt gedeelte van het eiland kunnen bereiken. Ik koos ervoor om de eerste nacht op Ilha Grande door te brengen in een hotel. Even wat luxe, wat tijd voor mezelf en de ruimte om mijn backpack leeg te halen en opnieuw in te pakken. Uitgerust begon ik de volgende dag aan mijn wandeling van Abraão naar Dois Rios, in dit dorpje is de oude gevangenis te vinden, maar helaas is het grootste gedeelte hiervan afgebroken. Naast de gevangenis heeft Dois Rios een prachtig strand, op het strand waren maximaal 15 mensen en een hond. Ik kon gerust mijn spullen op het strand laten om te gaan zwemmen, want er was niemand echt dicht bij mij. Na wat gezwommen te hebben, vervolgde ik mijn wandeling naar het strand Caxadaço. De route naar dit strand was echt door de jungle en er lagen op meerdere plekken bomen op het pad. Ik vroeg me wel af of deze bomen er met een reden lagen, of dat ze gewoon nog niet weggehaald waren. Helaas kwam ik tijdens mijn wandeling geen dieren tegen, maar de wandeling door de natuur was wel erg ontspannend. Het strand was erg mooi, de enigen die er waren, waren twee Duitsers met wie ik terug liep naar Abraão voordat het donker zou worden. Die dag heb ik in totaal zo'n 25 kilometer geklommen en gedaald.
Aangezien werkend internet op het eiland een zeldzaamheid is, had ik geen mogelijkheid om de anderen te laten weten in welk hostel ik verbleef. Maar bij terugkomst in het dorp zag ik ze toevallig lopen op zoek naar een hostel, dus we verbleven allemaal in hetzelfde hostel. Na een gezellige avond besloten we de volgende ochtend om naar een waterval te wandelen, een prachtige plek. Natuurlijk niet te vergelijken met de Iguazu watervallen, maar ook deze waterval had zijn charmes. Uiteraard werd de wandeling vervolgd naar het volgende mooie strand, om een middag heerlijk onder een boom te liggen slapen en af en toe wat te zwemmen. 's Avonds gingen we op zoek naar een feestje, het bleek moeilijk om iets te vinden dus gingen we naar het strand. Rond een uur kwam er een boot met live muziek aan bij de pier. We besloten over het hek te klimmen om te dansen op de pier, een goed moment om te beseffen hoe gelukkig deze trip mij maakt.

Rio de Janeiro
Zondag was het dan eindelijk zover, Rio de Janeiro! Mijn hostel in Rio was 5 minuten lopen vanaf het strand van Copacabana. De eerste hele dag in Rio heb ik een favela-tour gedaan, dit viel me een beetje tegen. Ik had gehoopt om echt de favela's in te gaan, maar we gingen er meer omheen. Desondanks wel erg veel geleerd over het leven in de favela's. 90% van de mensen die in favela's wonen hebben een baan, veelal in toerisme. 'Slechts' 4% is betrokken bij de drugscriminaliteit, dat is veel minder dan het beeld dat vaak geschetst wordt in de media. Er zijn veel initiatieven om de kansen voor de mensen in favela's te vergroten. Een daarvan is een school waar kinderen bijles krijgen in de vakken waarbij dat nodig is en wat misschien nog wel belangrijker is, is dat ze Engels leren. Wat veel mensen niet weten is dat er ook best rijke mensen in de favela's wonen, ze blijven in de favela wonen vanwege de sociale controle die er is.
Dinsdagochtend ben ik samen met mijn piloot van een berg afgesprongen om te parasailen, het is een leuke ervaring die leuke foto's oplevert. Maar het gaat wel erg snel voorbij en je ziet slechts een klein gedeelte van de stad. 's Middags ben ik naar het Maracanã voetbalstadion geweest, om kaartjes te kopen voor een voetbalwedstrijd en een tour te doen. Het stadion voor de WK-finale ziet er prachtig uit! Ik heb met veel Brazilianen gepraat over wat zij verwachten van het WK, en alleen uit die gesprekken bleek al dat de meningen erg verdeeld zijn. Ik begrijp dat er twijfels zijn of het goed is voor het land. In São Paulo wordt een nieuw stadion gebouwd in een 'gevaarlijke' wijk, terwijl er al genoeg goede voetbalstadions in de stad zijn. Maar hoe dan ook, ik hoop voor Brazilië dat het WK een groot feest gaat worden. Ik hoop dat de mensen begrijpen dat het WK er zal zijn en dat het goede reclame voor het land is als het een feest wordt.
Ik vind het heerlijk om door grote steden die ik niet ken te lopen, woensdag ben ik naar Pão de Açúcar gelopen. Een berg waar je een prachtig uitzicht over het grootste gedeelte van Rio hebt. Op de top kwam ik alweer kleine aapjes tegen, zo dichtbij een grote stad. In de middag ontmoette ik Stephen en Ammy weer om naar de voetbalwedstrijd Flamego x Emelec te gaan, dit was een wedstrijd voor de Copa Libertadores, de Zuid-Amerikaanse Champions League. Wat een passie en beleving in het stadion, hoewel het slechts halfvol zat met ruim 40.000 toeschouwers. Het hele stadion zingt, danst en schreeuwt het team naar de overwinning, maar naast de liefde zijn ze zeker ook kritisch op de ploeg. Bij de het voorlezen van de opstellingen werd duidelijk dat een speler bepaald niet geliefd is. Het eerste balcontact van die speler was dramatisch en hij werd voor alles uitgemaakt. Uiteindelijk werd het 3x1 voor Flamengo, reden voor een feestje. We vonden een goede plek om de overwinning te vieren, het voelde als een pre-party voor carnaval.
Donderdag was de laatste dag voor carnaval en dus ook de laatste dag om toeristische attracties te bezoeken. De enige toeristische attractie die ik nog wilde bezoeken was het beeld van 'Jezus de Verlosser'. Het beeld is enorme staat op een prachtige locatie, het is echt alsof het beeld de stad beschermt. In de avond werd ik voor het eerst officieel bijna beroofd. Een meisje begon midden op de straat tegen me aan te dansen en probeerde tegelijk mijn telefoon uit mijn broekzak te halen. Best een goede manier, maar ik merkte vrij snel dat ze dat probeerde.

Carnaval
Vrijdag begon carnaval, de beste feesten zijn de bloco's. Dit zijn feesten in de straat waar iedereen samen komt en een goede tijd heeft. Ik denk dat je het echt mee moet maken om te kunnen voelen hoe dat is, wat een geweldige ervaring. Ik had geen idee wat ik moest verwachten, maar zou volgend jaar zo weer gaan! Vrijdag en zaterdag waren we de hele dag bij bloco's op verschillende plekken in de stad, de bussen tussen de bloco's zijn zelfs een feest. Zaterdagavond gingen we naar de wereldberoemde carnavalsparade. De boekingsorganisatie had een fout gemaakt en ons kaarten voor de parade van vrijdag gegeven. Gelukkig hadden was er een Braziliaanse met ons, dankzij haar kwamen we door de eerste controle. Met een beetje bluffen kwamen we door de tweede controle en opeens was er iemand van de organisatie die ons naar binnen hielp. We waren binnen bij de meeste bekende carnavalsparade ter wereld en onze tickets waren niet gebruikt, duidelijk dat we het geld terug zouden krijgen. De parade was erg mooi, veel dans, muziek en mooie kostuums. Het werd een lange nacht en aangezien ik wilde zien hoe Ajax van Feyenoord wint, was ik na twee uur slaap op zoek naar een goede verbinding om voetbal te kijken. Helaas lukte dat niet, maar de overwinning werd zondagmiddag gevierd met een volgende bloco, deze keer op het strand. Een feest zoals het carnaval in Rio had ik nog nooit meegemaakt, hopelijk is het niet de laatste keer

Ondertussen zit ik op het vliegveld van Lima, mijn avontuur in Brazilië is afgelopen, ik heb afscheid genomen van de mensen met wie ik erg veel opgetrokken heb. Ik heb genoten van mijn tijd in Brazilië, het is een prachtig land met vriendelijke en behulpzame mensen. Natuurlijk heeft het land problemen, maar ik heb mijn geen moment echt onveilig gevoeld. Brazilië heeft veel erg veel te bieden, je bent binnen drie uur van de drukte in Rio naar de prachtige natuur op Ilha Grande. Ik zou graag nog eens terug gaan naar Brazilië om ook het noorden van het land te bezoeken. Nu Peru, ik heb erg veel zin om te beginnen met het vrijwilligerswerk, weer een nieuwe plek met waarschijnlijk veel nieuwe avonturen.

Liefs uit Peru!

  • 04 Maart 2014 - 08:05

    Koos Hopster:

    Stef,
    I'm sure: you became a Latino!
    Maar de feestperiode loopt nu over in de werkelijkheid van de straatkinderen.
    Mooi dat je veel internationale contacten hebt opgedaan, bijns de gehele wereld kwam voorbij. Ik mis alleen de aziaten?
    Veel succes in Huanchaco!

  • 04 Maart 2014 - 09:49

    Karlijn:

    Klinkt goed man! Hier was de carnaval ook weer dolletjes, heb daarom ook maar niet meegedaan ;-) Have fun!

  • 04 Maart 2014 - 16:00

    Wilma:

    Hè Stephan, leuk om je ervaringen weer te lezen en nu op naar Peru. Daar ga je ook werken las ik. Ben benieuwd naar je belevenissen daar. Groetjes wilma

  • 04 Maart 2014 - 18:53

    Bertjan:

    Je kunt wel blogger worden! Mooie ervaringen kerel. Have fun in Peru.

  • 04 Maart 2014 - 20:44

    Jenny:

    Hallo Stephan,
    Weer een prachtig blog om te lezen. Ik vind het altijd fijn als je ons opnieuw mee laat genieten van alle bezienswaardigheden tijdens jouw reis.
    Succes in Peru!

  • 10 Maart 2014 - 12:46

    Yet (Commundo):

    Hola Stephan!

    Geweldig om te lezen wat je zoal beleefd hebt! Ik kijk uit naar je verhalen over je vrijwilligerswerk in Peru! Que te divertas en Huanchaco y saludos para el equipo de Otra Cosa!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Huanchaco

Stephan

Actief sinds 11 Dec. 2013
Verslag gelezen: 996
Totaal aantal bezoekers 22664

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 23 April 2015

Exploring Southeast Asia

04 Januari 2014 - 10 Mei 2014

Become a Latino

Landen bezocht: