Bailar en Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu Bailar en Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Stephan Hopster - WaarBenJij.nu

Bailar en Buenos Aires

Blijf op de hoogte en volg Stephan

24 Januari 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Hola amigos y familia!

Aangezien ik ook seizoen 3 van Penoza gezien heb, is het weer tijd voor een nieuwe blog. Penoza is echt een aanrader om te kijken, ik heb ervan genoten. Waar ik nog meer van geniet is het leven in Buenos Aires. Ik begin me steeds meer thuis te voelen in deze wereldstad en ik vind het heerlijk om lekker rond te slenteren.

Vorige week maandag hebben we de barrio Belgrano bezocht. In deze wijk ligt het 'Chinatown' van Buenos Aires, maar dit viel erg tegen. Chinatown bestond uit een poort, vijf winkels en een paar restaurants. We besloten daarom onze tijd nuttig te gebruiken en te gaan studeren in een park in Belgrano. De wandeling van Belgrano terug naar onze wijk (Recoleta), was lang maar door de wandeling ontdekten we alsnog wat de charme van Belgrano is. In Belgrano wisselen wolkenkrabbers zich af met klassieke huizen en moderne huizen. Deze diversiteit maakte de wandeling en de wijk de moeite waard. De volgende dag kwam ik op het fantastische idee om weer te gaan beginnen met hardlopen. Na drie jaar geen serieuze afstand te hebben gerend, rende ik gelijk 5,5 kilometer. De rest van de week had ik pijn aan mijn kuiten...

La Boca, tot nu toe komt deze barrio voor in elk reisverslag dat ik geschreven heb en nu zal dat weer gebeuren. Ik vind La Boca echt een fantastisch wijk, omdat het een realistischer beeld geeft van de omstandigheden in Argentinië. Argentinië heeft namelijk een groot probleem met de economie, de Argentijnse peso wordt met de dag minder waard. De afgelopen twee weken is de waarde van de peso met ongeveer 15% gedaald. Gevolg is dat er een enorme zwarte markt voor dollars ontstaat, mensen hier willen het liefst hun hele vermogen omzetten in dollars. De overheid heeft echter besloten dat het niet meer mogelijk is om dollars uit een pinautomaat te halen. Daardoor is het op straat nu mogelijk om 13 pesos per dollar te krijgen, dat is 5 pesos meer dan wanneer je dollars bij een officieel wisselkantoor zou ruilen. Men gaat er namelijk vanuit dat de peso nog veel verder gaat dalen, zodat die 13 pesos per dollar uiteindelijk een goede deal is. Ik ben erg benieuwd hoe deze vrije val van de peso af gaat lopen.

Donderdagavond zijn we naar 'La Viruta' geweest, hier geven ze lessen in het dansen van salsa, tango en milonga. Aangezien ik het zo leuk vond ben ik vrijdagavond weer gegaan. Het leuke naast het dansen is dat je continu van danspartner moet wisselen en er allerlei leuke gesprekken ontstaan. Ik heb toch wel echt gemerkt dat het makkelijker is om te dansen met iemand die kleiner dan ik is (dat is hier niet zo moeilijk) en dat de tango makkelijker is dan de salsa.

Zaterdag was het de warmste dag in 40 jaar, het was 42-44 graden. Die dag ben ik naar 'El Ateneo' geweest, dit is een boekenwinkel in wat ooit een theater is geweest. Ik had al een andere hele mooie boekenwinkel gezien, maar dit was echt prachtig. Op het oude podium zitten mensen nu koffie te drinken. Mocht je ooit in Buenos Aires komen, dan moet je hier zeker een kijkje nemen! Vervolgens zijn we naar het planetarium gegaan, de show over het heelal was interessant, maar de stoelen waren bijna te comfortabel, ik geloof dat ik wakker ben gebleven.

Na een avond stappen werd ik zondag net op tijd wakker om Ajax te kijken, ook hier volg ik dat natuurlijk! Het bleek een mooie inleiding voor de gezellig asado die zondagavond zou volgen. Asado is een manier van koken, maar zo wordt het ook genoemd wanneer je bij vrienden gaat barbecueën. Een barbecue in Zuid-Amerika is nog beter dan die in Nederland. Zelfs bij een barbecue kun je merken dat mensen graag dingen samen doen, er gaan enorme stukken vlees op de grill en die worden op tafel pas gesneden.

Na het weekend bleek dat er heel veel nieuwe studenten op onze school waren aangekomen, mijn klas bestond opeens uit acht mensen. Ik vond het een goed idee om gelijk maar voor te stellen om met z'n allen te gaan lunchen. Dat bleek een goed idee, want we zaten uiteindelijk met 12 mensen in een restaurant voor de lunch. Alleen met het betalen is zo'n grote groep niet zo makkelijk. Op maandagavond was la bomba del tiempo, wat een fantastische avond! Het voelde een beetje aan als een festival in Nederland, alleen stond er geen dj achter de draaitafels, maar waren er rond de 20 trommelaars die voor de muziek zorgden. Als je op YouTube zoekt krijg je waarschijnlijk een betere indruk.

Er is nog zoveel meer te vertellen, ik doe zo ontzettend veel leuke indrukken op en maak elke dag leuke dingen mee. Nog een paar dingen dan:
- Het was erg lastig om een kapper uit te leggen dat ik mijn scheiding geschoren wilde hebben.
- Het is erg leuk om daadwerkelijk een gesprekje in het Spaans te kunnen hebben.
- Het is lastig om aan een Amerikaan uit te leggen dat je de hele dag gespannen bent voor een voetbalwedstrijd.
- Ik ben lid geworden van een sportschool in Buenos Aires.
- Het is een beetje raar als je merkt dat de gastvrouw stiekem je tandpasta gebruikt.
- Stereotypes kloppen meestal niet.
- Koffie is eigenlijk best wel lekker.

Afgelopen nacht heb ik erg kort geslapen omdat we een verjaardag te vieren hadden, dus voor nu laat ik het hier bij en ga ik lekker slapen. Ik geniet van elke dag die ik hier heb, Buenos Aires is een wereldstad met veel gezichten en ik leer zoveel leuke mensen en verschillende nationaliteiten kennen. Mocht je ooit de kans krijgen om deze kant op te kunnen gaan, dan moet je dat zeker doen, probeer te leven als een local en niet als een toerist en je zult verrast worden!

Besos desde Argentina!

Ps. leuk dat zoveel mensen meelezen en zich ingeschreven hebben om automatisch per email op de hoogte te blijven.
Ps2. bedankt voor alle leuke reacties op mijn updates hier en op Facebook en alle leuke berichtjes die ik uit Nederland ontvang!

  • 24 Januari 2014 - 06:00

    Pa:

    Weer een mooi en compleet verslag, Stef! De komende dagen kun je wat afkoelen en er komt regen. Die valutadaling (exotic valuta) is een structureel probleem in A. 30 jaar geleden werkte een Shell collega in BA als general manager, hij was de hele dag druk met de peso! Maar je hebt daar wel profijt van, lijkt me! Hoe gaat het met 'bailar' ' ? Ook dit wekend weer dansen? Heb je nog een fiets kunnen bemachtigen of slenter je alleen ? Langzaam, maar zeker kun je je blik richten op het Portugees en op Brazilie.
    Goede reis verder en blijf schrijven. De afgelopen 2 dagen hebben we op Sem gepast, mooi!

  • 24 Januari 2014 - 09:12

    Tiemen:

    Respect, Stephan! Nice. Enjoy

  • 24 Januari 2014 - 11:08

    Rebecca:

    Wow waar heb jij 13 peso voor je doller gekregen? Ik heb een betrouwbaar adresje van een argentijnse chick en kreeg daar deze week 11.20 voor. Leuk verhaal verder!

  • 24 Januari 2014 - 12:02

    Raoul:

    Haha, zijn Amerikanen niet gespannen voor een basketbal of honkbal wedstrijd dan? Lijkt me dan toch wel uit te leggen :p.

    Doe wat je al doet, genieten van iedere dag daar. Voor je het weet sta je weer te bibberen in Nederland. Heel veel plezier!!

  • 24 Januari 2014 - 12:57

    Johanna:

    Wat een leuk verhaal ik lees het me veel plezier geniet nog maar van je tijd daar en ik wacht weer op je volgende verslag groetjes

  • 24 Januari 2014 - 14:01

    Marlies:

    Dank voor je leuke blog broer!! Echt genieten om te lezen. Blijf genieten en leuke dingen doen...

    Xxx

  • 24 Januari 2014 - 22:24

    Bertjan:

    Weer een mooie blog broer! Eindelijk aan de koffie!

  • 25 Januari 2014 - 23:59

    Erik:

    Mooi verhaal Stephan! Klinkt erg mooi allemaal. Ga vooral door met genieten :)

  • 02 Februari 2014 - 15:41

    Roelof Hopster:

    Hallo Stephan,
    Complimenten voor deze verslagen, we worden als het ware meegenomen op je avontuurlijke tocht, fijn dat je er zo van geniet en je je daar helemaal op je plaats voelt. We blijven je volgen!
    We willen jeook graag feliciteren met je verjaardag morgen, dat zal een aparte gewaarwording zijn om dat in een ander land te vieren, maar is een uitdaging op zich. Lijkt ons wel spannend om dat te doen met mensen die je voorheen volslagen onbekend waren. Prettige dag gewenst!

    Roelof en Trijnie Hopster.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Stephan

Actief sinds 11 Dec. 2013
Verslag gelezen: 932
Totaal aantal bezoekers 22646

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 23 April 2015

Exploring Southeast Asia

04 Januari 2014 - 10 Mei 2014

Become a Latino

Landen bezocht: